سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اگر آلودگی دلهایتان یا پرگویی شما نبود، آنچه را من می شنوم، می شنیدید . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :8
بازدید دیروز :3
کل بازدید :143285
تعداد کل یاداشته ها : 268
103/2/29
10:40 ع

مسجد بانیا باشی بلغارستان که با نام مسجد جامع صوفیه نیز شناخته می شود در نیمه دوم قرن شانزدهم احداث شده تا مکانی مقدس برای عبادت مسلمانان باشد . این مسجد که هنوز فعال است به دست معمار برجسته عثمانی سنان ساخته شده و در سال 1576 تاسیس شده است . این مسجد تاریخی نمونه ای از معماری عثمانی است که در مرکز شهر صوفیه واقع شده و به ایستگاه مترو سردیکا نزدیک می باشد . بازدید از مسجد جامع بانیا باشی به عنوان یکی از دیدنی های صوفیه رایگان بوده و گردشگران تور بلغارستان با داشتن پوشش مناسب می توانند وارد آن شده و از قسمت های مختلف آن دیدن کنند .

بانیا باشی یا مسجد جامع صوفیه

از گیراترین قسمت های این مسجد کاشی ها و خوشنویسی های زیبای به کار رفته در تزئینات داخلی آن است و از ان جایی که استفاده از تصویر چهره های انسانی در هنر اسلامی ممنوع است یک کاشی بزرگ با تصویری از کعبه در مسجد Banya Bashi تعبیه شده است . آنچه که در نمای بیرونی مسجد قابل توجه است ، سقف گنبدی شکل آن است که بعد از سقوط کمونیسم به طرح اصلی خود بازگردانده شده است . این گنبد که با خوشنویسی های نفیس تزئین شده دارای 15 متر قطر می باشد و ساختمان مسجد تنها نمونه باقی مانده از یک سقف گنبدی شکل بر پایه مکعب در بلغارستان است .

بانیا باشی یا مسجد جامع صوفیه

این مسجد در زمان شوروی کمونیستی به طور کل تعطیل شد اما پس از استقلال بلغارستان و سقوط شوروی ، بار دیگر صدای اذان از مناره های خوش ترکیب و ساخت آن بلند شد .